Faseren

Een Agile Project doorloopt net als een traditioneel project een aantal fases. Ook bij Agile Project Management moeten op sommige momenten in het project een aantal besluiten worden genomen over het wel of niet doorgaan met het project om daarmee te voorkomen dat het geld aan de verkeerde dingen wordt gespendeerd.

 

Zoals Peter Drucker al aangaf:

drucker

 

Kortom: ook een Agile Project kent een fasering, zie figuur hieronder:

Project Fasering

Project Fasering

 

Envision Fase

Het doel van de Envision fase is het delen van de product visie, het bepalen van haalbaarheid van de business case en het indienen en het goedgekeurd krijgen van de benodigde investeringen.

In de Envision fase wordt gestart met het delen van visie ten aanzien van het te ontwikkelen product (of de dienst of feature) door de Product Owner (in de meeste gevallen is dat de product manager). Op basis van hiervan kan het project team aan de slag om de feasbility uit te voeren. De uitkomst van de feasibility wordt verwerkt in de business case waar de ontwikkelkosten samenkomen met de te verwachten opbrengsten. Op basis van deze business case wordt het investeringsvoorstel gemaakt.

In de Envision fase wordt ook gewerkt aan het creëren van een eerste driving epic release planning. Daartoe wordt het te ontwikkelen product opgeknipt een aantal functionele bouwblokken, de driving epics. Op basis van de schattingen uit de feasibility en de prioriteitstelling door de Product Owner (in samenspraak met het project team) wordt een eerste driving epic release planning gemaakt.

De Envision fase wordt kort gehouden, te weten 3 tot 6 weken doorlooptijd. Door de periode kort te houden, krijgen de betrokkenen medewerkers niet de kans om alles tot in detail uit te werken, wat in deze fase absoluut niet nodig is (Enough Design Up Front). Daardoor houden de betrokken medewerkers rekening met onzekerheid in hun schattingen.

Het te ver in details uitwerken in deze fase is over het algemeen zonde van het werk, omdat de oplossing gedurende het project nog zal wijzigen, waarbij ook de details zullen wijzigen en veel werk in een lagere fase opnieuw moet gebeuren. Bovendien bestaat het gevaar dat wanneer wijzigingen zich in het project voordoen, deze niet worden opgenomen in het project (ondanks dat deze wijzigingen het product zouden verbeteren) omdat zoveel werk is verricht in de Envision fase.

 

Speculate Fase

Het doel van de Speculate fase is om door een verdere detaillering van de driving epics de risico’s te verkleinen, de kosteninschattingen verder aan te scherpen, te komen tot een project backlog met geprioriteerde en qua impact ingeschatte epics en het opleveren van de Agile Gantt Chart (feature based planning, driving epic release plan) voor het project.

De Speculate fase start met het verder uitwerken van de High Level Designs. Zodra de oplossing qua proces-, IT- en netwerkinrichting is bepaald, kan gestart worden met het creëren van de project backlog. Als de project backlog gecreëerd is, kan door het stellen van prioriteiten de Minimal Useable Solution worden bepaald, wat weer de basis is voor het maken van een feature based planning, de Agile Gantt chart. Deze feature based planning wordt gemaakt naar beste vermogen van het projectteam met de op dat moment beschikbare kennis en ervaring. Zoals Jim Highsmith aangeeft: ‘Planning says, “I know something and this is how it’s going to be.” Speculate says, “Here is my hypothesis about the future, let’s explore.” ‘

Omdat ook de Speculate fase de oplossing nog niet volledig in detail wordt uitgewerkt, kan de Speculate fase in 5 tot 6 weken worden voltooid. Ook in de Speculate fase geldt (zoals in de Envision fase) dat de aangescherpte kosteninschattingen nog steeds schattingen zijn.

 

Explore Fase

Het doel van de Explore fase is het opleveren van de Minimal Usable Solution. Door in korte iteraties, de sprints, steeds een stukje van het eindresultaat op te leveren, kan steeds waar nodig op basis van de ingewonnen informatie, kennis en ervaring worden bijgestuurd. Omdat het opleveren van een eerste product release meestal inhoudt, dat iets wordt ontwikkeld wat nieuw is voor de organisatie, zal dit met vallen en opstaan (ontdekken) plaats vinden. Door kort cyclisch te werken en na iedere sprint de resultaten in een demo aan de stakeholders te laten zien, wordt tevens een korte feedback loop gecreëerd, waarmee tijdig kan worden bijgestuurd, wanneer nodig.

In de Explore fase gaat het project team aan de slag door de epics van de backlog in sprint te realiseren. Tijdens de sprint vinden een aantal standaard meetings plaats voor de projectbesturing.

Door de meest risicovolle items al vroeg op te pakken, kunnen de grootste risico’s al in het begin van het project worden getackeld.

Aan het einde van de Explore fase kan het project Ready for Sale en kan worden grestart met de pilot en met de verkoop van de dienst (oplevering volgt later na Ready for Order en Ready for Service).

Met het opleveren van de Minimal Usable Solution kan het project Ready for Sale. De technische haalbaarheid van het product moet met de oplevering van de Minimal Usable Solution zijn aangetoond.

 

Adapt Fase

De Adapt fase is de vervolgstap op een explore fase waarbij aanvullende functionaliteit wordt gerealiseerd aan de geleverde dienst. In de Adapt Fase wordt toegewerkt naar een Ready for Order en een Ready for Service.

 

Closure

Dit is de laatste fase in Agile Project Management framework. Een correcte projectafsluiting en nazorg vormen de basis voor een succesvol product / functionaliteit realisatie, gecombineerd met een naadloze integratie binnen de operationele organisatie.